Bezpieczeństwo bankowości elektronicznej
Jak nie narażać swoich finansów na niepotrzebny uszczerbek lub całkowitą ich utratę? Bardzo prosto – traktując bezpieczeństwo bankowości elektronicznej na poważnie.
Dostęp do własnego rachunku bankowego online to ogromna wygoda. Bezpośredni podgląd stanu konta, możliwość zlecania przelewów czy płatności – to dziś standard dla użytkowników bankowości internetowej.
Z wszystkich tych wygód korzystać bez przeszkód możemy pod jednym warunkiem – troski o bezpieczeństwo naszych środków. Jakie są podstawowe zasady bezpiecznego korzystania z bankowości online?
1. Twoje dane tylko dla Ciebie
Hasło i login do banku to rzecz święta – w końcu to „brama” do twojego konta. Nikt poza tobą nie powinien jej znać.
Chcesz, by twój parter miał dostęp do twojego rachunku? Poproś w banku o pełnomocnictwo – czyli dostęp do konta drugiej osoby z poziomu twojego panelu.
To lepsze niż ryzyko udostępniania loginu i hasła drugiej osobie. Pamiętaj, by nie zapisywać haseł w formie papierowej, ani jako notatkę w komórce.
Jeśli masz problem z zapamiętaniem trudnego hasła (a takie jest zwykle wymagane), wymyśl skrótowiec. Przykładowo, niech twoim hasłem będzie „13Wzsm13swrk”.
Nie do zapamiętania? Ale gdy uświadomisz sobie, że to skrót od „Trzynastego wszystko zdarzyć się może, trzynastego świat w różowym kolorze” – już jest prościej.
2. Stosuj zasadę ograniczonego zaufania
Wszystko jest jasne, gdy sam chcesz skorzystać z bankowości. Ale gdy nagle to bank kontaktuje się z tobą – warto sprawdzić, czy to na pewno bank, czy też, o zgrozo, tzw. atak phishingowy.
Cyberprzestępcy uwielbiają podszywanie się pod oficjalną korespondencję, wykorzystując nasze zaufanie do instytucji bankowych.
Pamiętaj więc – zanim klikniesz w link z maila, sprawdź czy mail jest autentyczny.
Twoje podejrzenia powinny wzbudzić wszelkie błędy (także gramatyczne) czy nieścisłości, także od strony graficznej.
Linki i przekserowania warto sprawdzić – wystarczy najechać myszką na link i na pasku na dole strony sprawdzić, czy ów link prowadzi do strony autentycznej czy też czegoś budzącego wątpliwości.
Wreszcie sam adres nadawcy – sprawdź nie tylko jego tytuł, ale i pełną nazwę konta mailowego.
Częstym trikem jest stosowanie przypominających oryginał domen, w stylu „nazwa_banku. biz”, zamiast „nazwa_banku. pl”.
3. Bezpieczeństwo bankowości elektronicznej – czytaj dokładnie SMS-y
W większości przypadków potwierdzenie płatności wymaga wpisania kodu SMS z wiadomości przesłanej przez bank.
Tu również wskazana jest ostrożność – może się bowiem okazać, że ów SMS uratuje nas przed oszustwem.
W wiadomości tekstowej otrzymujemy zwykle informację o kwocie przelewu czy nazwie naszego beneficjenta.
Sprawdzajmy, czy na pewno zgadza się kwota – może się zdarzyć, że padliśmy ofiarą wymuszenia, w której potwierdzając fikcyjną transakcję w rzeczywistości potwierdzamy wyprowadzenie środków z konta.
Uratować nas może dokładne sprawdzenie SMS-a przed potwierdzeniem.
4. Bankowość mobilna – tak, ale z rozwagą
Trendem ostatnich lat jest dostęp do bankowości z poziomu smartfona. To rozwiązanie jeszcze prostsze niż dostęp z komputera, ale pociąga za sobą kilka dodatkowych niebezpieczeństw.
Sprawdź zatem, jak potwierdzane są płatności z komórki w aplikacji twojego banku i w twoim telefonie. Pomyśl, co hipotetycznie mogłoby się stać, gdybyś zgubił telefon?
Pewne ryzyko wiąże się także z potwierdzaniem transakcji SMS-em w tym samym telefonie, w którym korzystamy z aplikacji.
Gdy ten dostanie się w niepowołane ręce – mamy kłopot. W przypadku „tradycyjnego” modelu komputer + telefon mamy dwa różne urządzenia, które musiałyby być przejęte równocześnie.
Ciekawe rozwiązanie zastosowano np. w Banku Millennium, gdzie klient może skorzystać z pakietu sms-ów powiadamiających o zdarzeniach na rachunku.
Tak zwany Pakiet Bezpieczeństwa jest dostępny wraz z Kontem 360 – więcej szczegółów na stronie https://rankingkont.org/konto-360/
5. Bezpieczeństwo bankowości elektronicznej – zaufana sieć
Tak w przypadku laptopów, jak i komórek, warto sprawdzić, z jakiej sieci korzystamy przed zalogowaniem się do banku.
Sieć domowa, zabezpieczona hasłem, czy też dane komórkowe to zupełnie inny poziom bezpieczeństwa niż np. darmowe wi-fi w publicznym miejscu.
Korzystając z niezaufanego dostępu do sieci, nigdy nie mamy pewności, czy osoba udostępniająca Internet nie ma możliwości „podsłuchu” naszych danych.
Sprawdź również, jak znaleźć nowoczesne konto bankowe – z bankowością elektroniczną i mobilną.